![]() |
![]() |
![]() |
|
|
#1 |
|
Forum bruker
Region: Vest
Ble medlem: Dec 2009
![]() |
Hei, jeg har fått ett "lite" problem med Civicen som jeg kjøpte tidlig i vinter. Etter å ha hatt bilen en god stunn, og snøen forsvant så blei jeg pluttselig endag stoppet av BT for rutine kontroll, bare for og se at alt stemmte. Da fikke jeg til min fortvilelse vite at bilen jeg hadde kjøpt var importert på særskillt grunnlag, og ikke var lov og forandre, kosmetisk eller tekknisk på noen som helst måte. Bilen er Omlakkert, fullt body-kit, carbon panser, sveisa bagaskelokk osv.osv. Det som da skjedde var at jeg missta skilltene på bilen og fikk vite at den var ulovlig. Bilen er den dag idag ikke mulig å få skillt på med mindre jeg fører den tilbake i orginal stand.
Jeg har nå vært i dialog med advokat en stund og har funnet ut at jeg har rett på og heve kjøpet, da jeg ikke var informert om at bilen ikke var lovlig, og det stod skillter på den når jeg kjøpte den. Advokaten(e) sier at jeg har rett til og heve kjøpet siden bilen er ulovlig ombyggd og ikke i kjørbar stand. Dette er en så vesentlig mangel at jeg har all rett til hevelse av kjøpet. Tidligere eier er ikke enig, (selfølgelig) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Klubbleder
Region: Øst
Ble medlem: Sep 2003
![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvorfor er den registrert på særskilt grunnlag? us bil?
årsmodell og etc? pris? spørs jo hvor mye det er verdt å bruke for å evnt få levere tilbake bilen. Er jo alltid en sjans for å tape saken, uavhengig av hva din advokat sier.. har du ei liste over hva som må ordnes før du får skilt igjen? men det begynner jo å bli ei stund siden du kjøpte bilen, så jo lenger tid det går desto svakere sak har du. står jo i vognkortet at den er registrert på særskilt grunnlag, burde ringt noen bjeller der kanskje? bare er litt kritisk jeg, er noe du må tåle om du skal gjennom en sak
|
|
|
#3 |
|
Senior bruker
Region: Midt
Ble medlem: Jan 2004
![]() |
bilen er omlakkert sier du, rekner med at den da er omlakkert i annen farge enn det som er originalt. går det ikke an og komme unna på en måte og få godkjent bilen med fargen som er nå, men bytte om alt annet til originalt?
|
|
|
#4 | |
|
Shop Ansvarlig
Region: Nord
Ble medlem: Feb 2004
![]() ![]() |
I henhold til en godt oppdatert kar på ts-ogn:
Sitat:
"d finnes ganske mye bra lesning for hondaeiere her på forumet, enten man lurer på hvorfor d15z1 går så dårlig selv om den har v-tech (VTEC ffs), hvor man får kjøpt angeleyes eller hvorfor preluden ikke alltid starter." '92 Honda Prelude VTEC (prosjekt) |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
--
Ble medlem: Mar 2006
![]() |
Du hadde vel en lik tråd om dette for litt siden der det meste er diskutert tidligere og jeg mener fortsatt at å kjøpe en bil med såpass tydelige modifikasjoner og så i ettertid prøve å heve kjøpet når du blir stoppet i teknisk er tullete.
Det var vel gjerne nettopp pga hvordan bilen så ut at du valgte å kjøpe den, farge, styling etc. Det er jo ikke akkurat som om det hadde vært helt ok om bilen hadde vært tatt inn uten å være registrert på særskilt grunnlag. Forskjellen ligger i at det da hadde vært mulig å fått det godkjennt. Og som jeg og poengterte sisst, har du faktisk møtt opp på biltilsynet og fått en gjennomgang med liste over hva de krever? Det fremstår som det er mye synsing og lite fakta inn i bildet her. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Shop Ansvarlig
![]() ![]() |
Om den har blitt importert på 1.15 og dette ikke er informert om skjønner jeg godt at det klages på og det er absolutt grunn til heving av kjøp. At en bil ikke kan gjøres tekniske eller kosmetiske endringer må da vel absolutt kunne sies å være en kraftig mangel. Det er jo direkte svindel å la være å informere om noe sånt.
"d finnes ganske mye bra lesning for hondaeiere her på forumet, enten man lurer på hvorfor d15z1 går så dårlig selv om den har v-tech (VTEC ffs), hvor man får kjøpt angeleyes eller hvorfor preluden ikke alltid starter." '92 Honda Prelude VTEC (prosjekt) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
--
![]() |
Om skylden skal kunne legges på noen så må det vel være den første eigeren som var klar over at bilen hadde bruksbegrensinger som solgte den med modifikasjoner som han visste var i strid med desse.
Jeg klarte noe kryptisk å tolke utifra tidligere skriverier innpå her at det ikke var forrige eiger på diskuterte bil som hverken hadde importert eller bygget om. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Klubbleder
Sitat:
spes siden det står der at den er godkjent på særskilt grunnlag..
|
|
|
|
#9 |
|
Shop Ansvarlig
![]() ![]() |
ja om det står klart der at den er godkjent på særskilt grunnlag etter paragraf 1.15 så blir det nok værre :P burde jeg jo ha regna med / skjønt det kom til å stå. Har ennå til gode å ha sett en sånn bil, så tenkte faktisk ikke over hele greia :P
|
|
|
|
|
#10 |
|
Klubbleder
stod veldig klart og tydelig i papira til corvetten som willy wannabe hadde for noen år siden i alle fall..
|
|
|
#11 |
|
Senior bruker
![]() |
I og med at du tydeligvis ikke har kikket i vognkortet, kan vel forrige eier påstå det samme.
Har du oversikt over hvor mye som må endres på for å få skilter på den igjen? Jeg kan vel gjette på at mange av delene de klager på neppe var eller ville blitt godkjent uansett? Ikke meningen å virke ufyslig her btw - Men dette er argumenter du muligens kan møte på.
Eirik T. `98 CW ITR #03082 `03 Accord CL7 `93 CRX Del Slow VTi `98 CW ITR #03740 (Solgt) `98 CW ITR #01212 (Solgt) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Forum bruker
![]() |
Bilen var importert fra amerika ja. Men jeg fikk beskjed om at alt var i orden, og at bilen var eu-godkjennt og alt var i lovlig. Noen her som lurte på hvor mye penger som var inne i bilde: jeg kjøpte bilen for over 100 000 NOK. Så det er snakk om mye penger som går tapt her. Hadde bilen derimot kosta meg 20 000-30 000 hadde jeg bare biti i det sure eple, men så mye penger det er snakk om her har jeg ikke råd til og tape.
Tidligere eier solgte meg en bil som ikke kan kjøres på offentlig vei. Hvis det ikke er stor nok mangel lapp til at jeg kan heve kjøpet, hva er!? |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Forum bruker
![]() |
Sitat:
For og få bilen godkjennt må den lakkes om, skifte hjul, sette på orginale fangere, orginalt panser og orginalt bagasjelokk og orginalt eksosanlegg...Men da er jo hele vittsen med bilen borte. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Klubbleder
Ja om selger opplyste at alt var lovlig så, men vet at det ikke er så lett å få igjennom..
må ikke bli morsk, men kjekt med alle opplysninger når du ber om råd
Klubbleder William Scott klubbleder@club-honda.org Telefon: 45455444 1991 Honda Crx Vtec "raskeste vtec 2009 og 2010" 1992 Honda Prelude Vtec Type S 1992 Honda Prelude "Ludde" Sist endret av Willy : 28-07-2010 kl 00:29 |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Forum bruker
![]() |
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Senior bruker
![]() |
Sitat:
Forrige eier sier hun ikke visste at bilen var ulovlig ombygd i henhold til denne paragrafen. Du har jo eid bilen i mange måneder selv uten å vite det. Hva ville du sagt til en en kjøper om du hadde solgt bilen noen uker før du ble oppmerksom på dette i forbindelse med BT-kontroll? At alt var i skjønneste orden?
Eirik T. `98 CW ITR #03082 `03 Accord CL7 `93 CRX Del Slow VTi `98 CW ITR #03740 (Solgt) `98 CW ITR #01212 (Solgt) |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Forum bruker
![]() |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Forum bruker
![]() |
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Forum bruker
![]() |
Takker for all feedback sålangt, er bra dere er kritiske. Har fått ide`er til spørsmål jeg skal stille advokatene om når det gjelder saken.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
V6 VTEC
Ble medlem: Mar 2007
![]() |
Paragraf 1-15 finner du her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0918.html#1-15
Om du leser i nederste rubrikk til høyre inni vognkort del1 så står det: Registrert etter unntaksbestemmelse Paragraf 1-15 og 6-11 Nr 4. Kan ikke endres konstuktivt eller utseendemessig. |
|
|
|
|
|
#21 | |
|
--
![]() |
Sitat:
Du skriver selv at grunnen til at du nå evt velger å gå til sak ligger hovedsaklig i kostpris bil og at modifikasjonene som nå skaper problem var det som gjorde bilen attraktiv for deg. Å prøve å ordlegge det på en slik måte at tidligere eiger har solgt deg en bil der det var gitt lovnader til deg som kjøper som overgår sentral informasjon i bilens registreringsvilkår(vognkort) tror(og håper) jeg du ikke kommer langt med. Skrev du f.eks ikke under på "bilen selges som den er" i salgskontrakten dere imellom? Slik jeg ser det er en såkallt "skylddeling" mellom deg og tidligere eiger/e for ombygging i beste tilfelle det mest fornuftige og sannsynlige å håpe på. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Regionsleder Sør
Region: Sør
Ble medlem: Jun 2003
![]() |
Skjønner utrolig godt at dette er en kjip situasjon!
Men om du kommer langt med en sak tviler jeg mer på. Er det forrige eier som har bygget om bilen? hvis ikke, så er jo ho like mye "offer" som deg! Vognkort er noe som MÅ sjekkes ved kjøp av bil, derav grunnen til at den ene også er salgsmelding. Skrev du forresten kontrakt med selger da du kjøpte bilen? kan fort bli et problem om du skrev under på at bilen selges som den står. Lykke til!
|
|
|
#23 | |
|
Forum bruker
![]() |
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
V6 VTEC
Ble medlem: Mar 2007
![]() |
Litt om "kjøpers undersøkelsesplikt" :
Les http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-003.html#14 og § 31 her http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#31 Du vet at advokaten krever samme timepris om du vinner eller taper saken? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
No torque?
Region: Sør
Ble medlem: Dec 2003
![]() |
Kan være dette dreier seg om fri juridisk hjelp via NAF e.l. da. Håper det for trådstarters skyld i alle fall.
-05' A4 TDi Quattro S-line avant (TS-retune) (X)93' Civic VTi hb Koni, Wek'sosASR, Enkei, Galfer, Hardrace, APC, Skunk2, etc.[solgt] (X)03' Accord Sport H&R 50mm kit [solgt] (X)94' 200sx s14 Zenki "Stage 2 spec"... [solgt] (X)97' Civic LS/VTi Coupè Swap/suspension work [solgt] |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | Ranger denne tråden |
|
|